راضیه البرز؛ رحمان سعیدی؛ حسین افخمی
چکیده
در این پژوهش با هدف بررسی جایگاه روابط عمومی الکترونیک در مناطق 22 گانه شهرداری تهران پنج مؤلفه سواد رایانهای، آموزش روابط عمومی الکترونیک، میزان استفاده از روابط عمومی الکترونیک، نگرش مدیران و کارشناسان، و دورکاری از دیدگاه شاغلان به روش تحقیق پیمایشی مورد مطالعه قرار گرفت. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ به ...
بیشتر
در این پژوهش با هدف بررسی جایگاه روابط عمومی الکترونیک در مناطق 22 گانه شهرداری تهران پنج مؤلفه سواد رایانهای، آموزش روابط عمومی الکترونیک، میزان استفاده از روابط عمومی الکترونیک، نگرش مدیران و کارشناسان، و دورکاری از دیدگاه شاغلان به روش تحقیق پیمایشی مورد مطالعه قرار گرفت. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 0.88 استفادهشد. جامعه آماری در این تحقیق شامل تمامی مدیران و کارکنان واحدهای روابط عمومی است که در محدوده زمانی، نیمه دوم سال 1394 و نیمه اول سال 1395 دراین سازمان بهصورت رسمی، پیمانی و قراردادی مشغول به خدمت بودند. تجزیهوتحلیل دادههابا استفاده از از نرمافزار اس پی اس اس نسخه 20 انجام شد. در بخش آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی دادهها و در بخش آمار استنباطی متناسب با سطح سنجش دادهها، از آزمون کای اسکوئر و ضریب همبستگی دی سامرز استفادهشده است.یافتههای این تحقیق نشان داد، با توجه به بررسی مولفه های سواد رایانهای، آموزش روابط عمومی الکترونیک، نگرش مدیران و کارشناسان در رابطه با روابط عمومی الکترونیک و میزان استفاده از تکنولوژیهای روابط عمومی الکترونیک (پست الکترونیک، خبرنامه الکترونیک، سامانه پیامکی، چندرسانهای، تالار گفتگو، نظرسنجی الکترونیک، تلگرام)؛ در واحدهای روابط عمومی مناطق 22 گانه شهرداری تهران، از روابط عمومی الکترونیک به نحو مطلوب استفاده میشود.
سیده مرجان حسینی؛ حسینعلی افخمی
چکیده
پیر شدن جمعیت پدیدهای فراگیر است که تعداد زیادی از کشورها را درگیر خود کرده و تعداد دیگری نیز تا چندی دیگر با آن مواجه خواهند شد. فناوریهای نوین ارتباطی، ابزارهایی هستند که میتوانند برای بالا بردن کیفیت زندگی جمعیت رو به رشد سالمندان مورد استفاده قرار بگیرند. امروزه اپلیکیشنهای فراوانی با هدف کنترل سلامتی، درمان بیماری، آگاهی ...
بیشتر
پیر شدن جمعیت پدیدهای فراگیر است که تعداد زیادی از کشورها را درگیر خود کرده و تعداد دیگری نیز تا چندی دیگر با آن مواجه خواهند شد. فناوریهای نوین ارتباطی، ابزارهایی هستند که میتوانند برای بالا بردن کیفیت زندگی جمعیت رو به رشد سالمندان مورد استفاده قرار بگیرند. امروزه اپلیکیشنهای فراوانی با هدف کنترل سلامتی، درمان بیماری، آگاهی بخشیدن در خصوص سبک زندگی سالم و انگیزه بخشیدن به سالمندان برای داشتن رفتارهای سلامتمحور، طراحی و از طریق بازارهای سیستمهای عامل مختلف برای تلفنهای همراه عرضه شدهاند. در کشور ما نیز با گسترش استفاده از تلفن همراه هوشمند در بین اقشار و طبقات مختلف و گروههای سنی گوناگون، به این جنبه از امکانات تکنولوژی توجه شده است. در این پژوهش، رویکرد اپلیکیشنهای موبایلی ایرانی مخصوص سالمندان نسبت به موضوع سلامتی این گروه، از طریق روش تحلیل محتوای کمی، مورد ارزیابی قرار گرفت. 4 اپلیکیشن از میان 36 اپلیکیشن سلامتمحور ایرانی مخصوص سالمندان انتخاب شد و مطالب آنها از طریق نمونهگیری تصادفی و با استفاده از دستورالعمل کدگذاری مرکب از دو نمونهی خارجی و نمونهی طراحی شده توسط پژوهشگر مورد بررسی قرار گرفتند. از نتایج این پژوهش میتوان به این اشاره کرد که رویکرد این اپلیکیشنها به سلامت سالمندان، بیشتر بر محور درمان است تا پیشگیری. محتوای این اپلیکیشنها بیشتر جنبهی آگاهیبخشی و مستعدکنندگی رفتار سلامتمحور دارد تا فعالسازی و تقویتکنندگی آن. دیگر نتیجهی این پژوهش این است که این اپلیکیشنها از نظر فراهم کردن امکانات فنی برای استفادهی سالمندان (مانند رنگ پسزمینه، اندازه فونت، راهنمای استفاده و ...) مناسب نیستند.